Jag har sett en del i Facebookgrupper på senare tid att folk frågar om Facebookannonsering verkligen fungerar. En del kommenterar och menar att det inte alls fungerar och att det är bortkastade pengar. För det första är det svårt att säga något generellt. Bara för att det inte fungerar för några så betyder det så klart inte att det inte fungerar för någon. Som med allt annat så behöver man prova sig fram och ha en bra strategi. Det fungerar väldigt sällan att bara snabbt slänga upp en annons och sedan tro att det ska ge en massa köp eller trafik. Däremot finns det företag som har den här typen av annonser som ”pengamaskiner” och tycker att det är det bästa någonsin. Nedan delar jag med mig av mina bästa tips kring Facebookannonsering.
4 snabba tips för din Facebookannonsering
- Som med all annan marknadsföring så behöver du verkligen fundera vilken din målgrupp är, var de finns och vad de går igång på. Facebooks Ads Manager är ganska komplext och det finns mycket att göra. Det finns möjlighet att skapa olika former av annonser så prova dig fram vad som fungerar bäst för din verksamhet och för din målgrupp.
- Ett bra material/content är självfallet en nödvändighet för att få effekt på din Facebookannonsering. Det hjälper inte om du riktar dig mot exakt rätt målgrupp om det du presenterar är ointressant. Vad vill din målgrupp ha och vad går de igång på?
- Prova dig fram med allt! Det finns företag i många olika branscher med olika målgrupper. Bara för att en viss taktik fungerar för någon du känner är det inte säkert att det fungerar för din verksamhet. Det bästa är att skapa 2 (eller fler) liknande annonser men att rikta dem mot olika målgrupper. Lägg en liten peng för att testa och prova dig fram. Ändra en sak i taget (så att du vet exakt vad det är som fungerar eller inte fungerar). Du kan också skapa flera olika annonser och rikta mot samma målgrupp för att se vilken typ av innehåll som fungerar bäst.
- Använd Facebook-pixeln. Det fungerar för de flesta verksamheter även om det är allra bäst för dig som har försäljning på nätet. Då kan du faktiskt mäta exakt i pengar vad dina annonser ger. Du kan även mäta andra saker, exempelvis andra former av leads och visningar av specifika målsidor. Den andra fördelen med pixeln är att du kan jobba med retargeting. Vilket innebär att du riktar annonsen mot de som tidigare varit inne på din sida, de som tidigare har lagt något i din varukorg eller liknande. Detta är en väldigt effektiv marknadsföring eftersom vi människor sällan gör ett köp eller visar intresse första gången vi ser något, vi behöver bli påminda. Jag ser detta ofta på de kunder som vi hjälper med Facebookannonsering. De annonser vi riktar mot en målgrupp som tidigare integrerat med företaget ger en rejält högre konvertering än om vi riktar mot en helt ny målgrupp.
Vill du veta mer om Facebookannonsering så kontakta mig gärna på anna@digtory.se och spana gärna in våra utbildningar i digital marknadsföring.
Lycka till med din verksamhet!
/Anna