Så jobbar du med social selling

Social selling är ett begrepp som har blivit riktigt stort senaste åren. Jag tänkte hjälpa dig att reda ut vad det innebär och hur du kan jobba med social selling i din verksamhet.

Vad är social selling?

I stora drag kan man säga att social selling handlar om att jobba med försäljning i sociala medier, främst LinkedIn men självfallet i andra kanaler också. Den stora grejen med begreppet är att det egentligen inte är ren försäljning du ska syssla med. Du bör inte söka upp folk det första du gör och fråga om de vill köpa din produkt/tjänst och du bör heller inte pusha det du säljer för mycket. Det handlar alltså inte om att du ska flytta över den klassiska säljtekniken online och tro att det bara är att köra på som vanligt.

Hur du bör jobba med social selling

Social selling funkar perfekt om du jobbar som säljare, om du är konsult eller liknande. Det bästa du kan göra är att bygga relationer! Något som visserligen också är viktigt när du säljer fysisk men som blir ännu viktigare i sociala medier, det heter ju ändå SOCIAL av en anledning. Du bör alltså nätverka online och bygga ett nätverk med potentiella kunder och andra intressanta människor. Utgå hela tiden från att du är där för att hjälpa och inte för att sälja. Se till att du får en genuin relation med folk och se till att visa att du är expert inom ditt område.

Så här kan du göra:

  • Dela blogginlägg och andra typer av intressant innehåll som du eller någon annan på ditt företag har skapat. Detta visar att du (ni) är expert inom ditt område, förutom att det självfallet driver trafik till er sida (om det nu är därifrån som innehållet kommer). Tänk på att skapa värde för läsaren!
  • Dela artiklar och annat från andra inom branschen men som inte konkurrerar. Visa att du hänger med och har koll på vad som händer! Försök se till att ditt namn är det första de ska få upp i huvudet när de tänker på det ämne som du är verksam inom.
  • Skapa interaktion med andra genom att vara aktiv i andras inlägg/diskussioner och starta gärna egna trådar med relevanta funderingar och diskussionsämnen. Se bara till att kommenterar i andra trådar är genuina och inte för reklamigt/säljigt. Det är stor risk att du tappar din trovärdighet snabbt annars. Fokusera istället på att komma med vettiga åsikter och en hjälpande hand. Det blir naturligt att personen i fråga kommer att vilja anlita dig, utan att du behöver säga att de bör göra det.

Kombinera med content marketing

Det bästa är att kombinera social selling med marknadsföring i sociala medier (content marketing), så se till att du skapar en riktigt bra plan och strategi för vilket typ av innehåll som ska skapas, när det ska läggas ut, hur du kan få bästa spridningen av det och hur du ser till att vara aktiv och håller kontakten med ditt nätverk.

Verkar det krångligt eller svårt så finns alltid vi här för att hjälpa dig att komma igång, att skapa en strategi eller hålla en utbildning för dig och dina kollegor – Kontakta oss

Vi hörs!

/Anna

Sprid ordet