Framgångsrik marknadsföring i flera steg

När man som företag ska jobba med annonsering på nätet så är det lätt att man tänker att målsättningen är försäljning och att man därför ska rikta annonsen mot en målgrupp som man valt genom demografi samt intresse, och trycka på köp direkt. Det är sällan särskilt effektfullt, då de flesta av oss människor backar när någon vi inte varit i kontakt med tidigare ”trycker upp” reklam i ansiktet på oss. Vi vill gärna köpa men vi vill inte bli påsålda. Det bästa sättet för att få framgångsrik marknadsföring är vanligtvis att jobba i steg. Exakt hur man gör detta går inte att säga eftersom det finns lika många sätt att göra det på som det finns företag. Vilket sätt som är bäst påverkas av många faktorer; typ av verksamhet, målgrupp, målsättning, behov, önskemål, budget etc.

Exempel på framgångsrik marknadsföring

När vi jobbar med kampanjer åt ett företag så brukar vi ta fram vad vi anser är bästa strategin för just det företaget och för just den specifika kampanjen. Bilden nedan är ett exempel på hur det kan se ut med en större kampanj.

framgångsrik marknadsföring

Här är lite av våra tankar för just denna kampanj:

  • Olika kanaler och kampanjer i kampanjen som får synergieffekter av varandra
  • I kampanj 1 för sociala medier används video då det ofta prioriteras av plattformerna
  • Med video som målsättning är det dock inte lika lätt att få klick, steg 2 blir det en bildannons med återmarknadsföring till de som har tittat på videon i X antal sekunder
  • Trafik skickas till olika landningssidor på kundens hemsida beroende på kampanjtyp
  • Besökarna på landningssidorna fångas upp i återmarknadsföringsannonser som har mer fokus på konvertering (köp/leads)
  • Syftet är alltså att först väcka intresse för att sedan informera i steg 2 och få konvertering i steg 3 – Fånga upp, informera och konvertera!

Både ”kartan” och tankarna kan som sagt se väldigt olika ut beroende på olika faktorer som jag nämnde ovan. Vill du veta mer om hur ditt företag kan få en framgångsrik marknadsföring? Kontakta mig på anna@digtory.se

Ha en fin vecka!
/Anna

Sprid ordet