Marknadsföring via sociala medier – Gör du rätt?

Jobbar ditt företag med marknadsföring via sociala medier? Du kanske nyligen har börjat eller så har du hållit på ett tag men har det inte gett vad du hade hoppats? Jag tänkte idag lista de 5 vanligaste misstagen som företagare gör det när det kommer till marknadsföring via sociala medier. Känner du igen dig i några av dem så bör du byta strategi!

Vanliga misstag kring marknadsföring via sociala medier:

1. Du matar ut reklam

Ett stort misstag som många företagare gör i sociala medier är att de matar ut reklam. ”Köp det här!” ”REA på det här!” ”Köp nu och får det här på köpet!” ”Kolla in våra nyheter” osv. Folk är trötta på reklam och vill oftast inte bli ”påsålda” något. Bästa är att du skapar innehåll som väcker intresse och engagemang, som folk tycker är kul att läsa och som de vill gilla och dela vidare.

Bonustips! Det kan absolut funka att presentera era nyheter, speciellt om det är något lite udda och unikt. Bästa är dock att lyfta fram det lite roligare, att kanske berätta historien bakom. Varför har ni valt att ta in denna produkt/tjänst? Vad är så bra med den? Varför behöver kunden den? osv.

2. Du postar för sällan

Vi vet nog alla hur tråkig det är att gå in på en blogg eller Facebooksida som mer eller mindre är död. Senaste inlägget publicerades för flera månader sedan och man undrar om företaget ens lever idag. Tveksamt att någon vill göra affärer med företaget!

Mitt tips är att skapa en plan och håll dig/er till den. Gör gärna planen för exempelvis 6 månader framåt så att ni alltid vet vad ni ska posta, det värsta är att man kommer på att man ska uppdatera sociala medier men inte har någon aning om vad och då blir det lätt att man struntar i det. Det är också lätt att man är taggad i början när man kommer igång och man gör bra inlägg men sen dör det ut, ganska vanligt med mycket hos oss människor. Gör planen och följ den!

Bonustips! Hur ofta du ska uppdatera beror helt på vilken typ av verksamhet du har och vilka sociala kanaler du har valt. Vi brukar rekommendera blogg minst 1 gång per vecka men gärna 2-3, Facebook minst 2 gånger per vecka men gärna 3-4 och Instagram minst 3 gånger men gärna 5 eller fler. Twitter bör uppdateras flera gånger på dag samtidigt som Linkedin kan uppdateras mer sällan.

3. Du postar för ofta

Det är inte heller bra att posta för ofta. Det kan lätt uppfattas som spam om du publicerar för mycket inlägg på exempelvis Facebook för ofta. Dessutom så gillar inte Facebook detta heller! Publicerar du oftare än 45 minuter (på din privata- eller företagssida) så prioriterar de ner dina inlägg så att de inte syns hos lika många.

Bonustips! Får ditt inlägg interaktioner (gilla, kommentarer, delningar, klick) snabbt så prioriteras den högre upp och blir mer synlig. Försök att själv vara aktiv på dina inlägg direkt efter att du postat, gilla folks kommentarer och svara direkt på dem.

4. Du tror att du syns mer än du gör

Det här hänger ihop lite med punkten ovan! Facebook har dragit åt deras algoritmer ännu mer än tidigare, vilket gör att de inlägg som du gör endast är synliga får några få %. Det är lätt att tro att bara för att du har 2000 vänner eller 1000 följare på din företagssida, så ser alla dina vänner/följare inläggen som du gör. Dels så har många ett stort flöde och det är i princip omöjligt att hålla koll på hela men sen har Facebook som sagt också gjort sina algoritmer ännu tuffare. Ju mer interaktion dina inlägg får desto fler syns de för, så se till att göra intressanta och bra inlägg.

Bonustips! Idag är det tyvärr nästan nödvändigt att lägga pengar på annonsering hos Facebook för att dina inlägg ska bli mer synliga. Det som är bra är att det inte behöver kosta så mycket, någon 100-lapp per inlägg kan räcka för att få bra spridning så länge du gör intressanta inlägg. Se till att välja rätt målgrupp också och välj hellre en snäv, än en för bred.

5. Du samverkar inte

Självklart handlar om att samverka med andra! Även när det gäller just marknadsföring via sociala medier. Får du kommentarer bör du svara på dem och även om kommentaren inte är en fråga, vi människor gillar att få bekräftelse så svara på ALLA kommenterar. Bästa för att få mer engagemang och fler följare på din kanal är helt enkelt att följa, kommentera, gilla och dela det andra lägger upp i sina kanaler. Du bör så klart ha koll på vad det är du gillar och delar, så att det inte svärtar ner ditt varumärke.

Bonustips! Försök gärna skapa diskussioner på dina inlägg genom att uppmana folk att kommentera, genom att exempelvis ställa en intressant och relevant fråga.

Det blev ett ganska långt inlägg idag om marknadsföring via sociala medier, jag hoppas att ni har fått lite tips och inspiration.

Vi hörs igen!
/Anna

Sprid ordet