Tips för att lyckas med ditt varumärke på Instagram

I dagens digitala mediebrus kan det vara svårt att sticka ut. Vi ser dagligen företag som försöker göra “alla rätt” men som ändå inte riktigt får till det. I detta inlägg vill vi därför ge tips för hur man som företag lyckas med sitt varumärke på Instagram.

1. Personlighet före branding
Folk är mer skeptiska idag än vad de var för bara något år sedan. Därför är de lite svårövertalade när det kommer till att följa ett varumärke, då de vet att det oftast innebär reklam. Mjuka upp detta en smula och erbjud en personlig prägel. Följaren/kunden får då mer inblick i er som företag och i era anställda. För en dialog med följaren så börjar en nyfikenhet och engagemang komma därefter. Även Stories kan skapa en mer personlig och lättsam touch.

2. Var aktiv, men noggrann
Även då man oftast förespråkar att man dagligen ska publicera inlägg på Instagram, gärna flera, så ser man allt mer att detta börjar trötta ut följaren – särskilt om man är ett företag. För att lyckas med ditt varumärke på Instagram är ibland fallet “less is more”. Hellre få och genomtänkta inlägg i veckan än många och intetsägande inlägg. Testa!

Använd rätt metod för att lyckas med ditt varumärke på Instagram

3.  Tonen
När man kommunicerar med bild och skrift är det noga att man väljer sina ord väl, mottagaren kan ju inte höra hur du framför ditt budskap. En text som ska vara lättsam mår bra av några upplyftande emojis, annars kan budskapet bli platt fall.

4. Variera och studera
Även det roliga och lättsamma blir för mycket för följaren till slut, och variationen är nyckeln till ett bra och engagerande content. Variera dina inlägg och lägg upp ett schema, helst minst en månad i förväg. Detta gör att alla på företaget vet hur veckans inlägg kommer att se ut. Kanske ska ett inlägg i veckan handla om någon tjänst eller produkt ni erbjuder för att sedan i inlägget därpå vara mer på det personliga planet? Instagram har ett eget statistikverktyg som låter er ta del av statistik för varje bild. Här kan man även se hur många som klickade vidare till hemsida, profil och så vidare. Använd detta för att se vad just era följare går igång på. 

5. Första intrycket spelar in
Instagram har kommit att bli det som hemsidor var förr, ett sätt för er som företag att visa upp er. Vad vill du att en potentiell kund ska se när denne besöker din Instagramprofil? Förr kikade man in på ett företags hemsida för att få den information man behövde. Idag går det snabbare att göra detta via sociala medier, särskilt då de flesta redan är inloggade där. Se över er bildkvalité och tänk er att ert flöde är som ett skyltfönster där första intrycket är A och O. Använd en stilren layout med tydligt budskap.

Hoppas ni fick hjälp av våra tips och tveka inte att höra av er om det är något ni undrar över! Ni når oss på hello@digtory.se

Sprid ordet