Vänta med Influencer Marketing

Att som företag jobba med Influencer Marketing är ett bra sätt att få mer spridning. Influencer Marketing innebär att du gör reklam via en känd person, en bloggare, instagrammare eller annan person som når ut till många. Du kan antingen jobba med PR (exempelvis skicka produkter och hoppas att personen skriver om den) eller köpa inlägg. Detta kan vara mycket effektfullt, eftersom det till skillnad mot en vanlig annons är en ”riktig” person bakom som skriver inlägget och berättar vad hen tycker om dina produkter/tjänster. De kallas influencer eftersom de oftast har ett stort inflytande på sina läsare. Läsarna litar på influencern och vill ofta köpa och använda det som bloggaren, instagrammaren etc tycker är bra och fint. Det man måste tänka på är att man som företag inte bör påverka exakt vad influencern skriver, att hen enligt lag måste märka köpta inlägget med att det är sponsrat och att hen måste betala skatt oavsett om det är pengar du betalar med eller produkter.

Det kan som sagt vara väldigt kraftfull marknadsföring MEN…

Vänta med Influencer Marketing

Detta inlägg handlar faktiskt om att du ska vänta med Influencer Marketing om du inte redan har en bra struktur på dina egna sociala kanaler. Varför? Jo, precis som en hemsida, som är bland det första du bör skaffa dig när du startar företag, så är dina egna kanaler en grund i hela ditt företag. Jag säger inte att du måste vara aktiv i alla de olika plattformarna som finns men du bör vara det i minst ett par. Dock är det allra viktigaste att om/när du har dessa så bör du ha en plan och strategi för hur och när de ska uppdateras, så att du faktiskt når ut på ett bra sätt och får fler kunder. Det är ju hela poängen med det eller hur?

Om vi exempelvis pratar blogg så är det många fördelar med att ha en egen. Du jobbar till exempel kontinuerligt med sökoptimering som gör att Google hittar din sida lättare, du bygger en kunskapsdatabas som visar att du är expert inom ditt område, du får en mer levande hemsida och gör du dessutom intressanta artiklar så är det stor sannolikhet att folk vill dela dem i sin egna sociala medier och du får spridning helt gratis.

Bra komplement

Influencer Marketing är ett bra komplement till dina egna kanaler men det är så du bör se det, som ett komplement och inte istället för. Här handlar det mycket om punktinsatser, när du sköter dina egna sociala medier så bygger du en stadig och stabil grund som du kommer att ha nytta av långt fram i tiden.

Vill du veta mer om detta så är det bara att höra av sig!
/Anna

Sprid ordet