Webbanalys
Vad är en webbanalys?
En webbanalys talar om hur en hemsida presterar och var det finns förbättringsåtgärder, för det kommer garanterat finnas saker att utveckla. Oavsett om hemsidan är helt nylanserad med de senaste innovationerna eller om den har värdet av många års historik med sig, så kan man lita på att det finns detaljer att putsa på (i bästa fall).
- Teknik
- Innehåll
- Synlighet
Varför webbanalys?
En välmående sida kommer sannolikt att ranka högre i sökmotorerna...
Varför ska du bry dig om din hemsidas mående? Jo, för att en välmående hemsida kommer sannolikt att ranka högre i sökmotorerna än en hemsida som inte får någon kärlek. Och att synas på Google och andra sökmotorer är i de flesta fall målet med att ha en hemsida. Och när du väl syns på sökmotorerna så vill du såklart att de som klickar sig in till din hemsida utför den önskade handlingen – att köpa din produkt, titta på ditt videoklipp, fylla i ett formulär eller vad helst du har för mål med hemsidan.
Jobba datadrivet med din verksamhet
Kortfattat så är webbanalyser ett sätt att mäta, samla in, analysera och rapportera data för att kunna optimera en hemsida. Så en webbanalys talar om för dig vad du behöver förbättra på din hemsida. Det kan handla om att skapa nytt och rikare innehåll, att använda rätt sökord för din verksamhet, eller att förstå var på din hemsida som du förlorar besökarna.
Det kan också påvisa mer tekniska felaktigheter, som att dina rubriker har fel kod, att bilderna är alldeles för stora och gör hemsidan långsam, att det finns avpublicerade sidor (404-sidor), att den inte är mobilanpassad eller att metabeskrivningar saknas. Listan är lång och det är svårt att hålla koll på allt, och även om du har koll på det mesta så är det ofta ett heltidsjobb att hålla sin hemsida uppdaterad på alla parametrar.
Mätbara mål
Vi erbjuder en fullständig analys av din hemsidas prestation ur teknisk, SEO- och innehållsmässig synvinkel. Vi kan även analysera dina andra konton som Google Ads, Facebook, Instagram och andra sociala kanaler. Målet med analysen är ofta att få ett statistiskt och tekniskt underlag som du kan fatta affärskritiska beslut på. Till exempel om det är ett måste att uppdatera eller i vissa fall bygga en ny hemsida. Eller som underlag för att sätta upp KPI:er (Key Performance Indicators) som i sin tur kan driva din verksamhet framåt – digitalt och i sin helhet.
Fyll i nedanstående så återkommer vi så snart vi kan. Obligatoriska fält är markerade med en *