4 tips på hur du kan använda Googles tjänster

I detta inlägg tänkte jag prata om hur man kan annonsera med hjälp av Googles tjänster. Det har hänt otroligt mycket där senaste året eller egentligen bara senaste månaderna. Google Ads som tidigare heter Google Adwords ger dig möjlighet att annonsera på alla Googles tjänster. Jag kommer här att ge dig 4 tips på verktyg som jag tycker du kan kika extra på, samt tips på vad man bör tänka på.

Tips för annonsering med Googles tjänster

  1. Sök är den vanligaste av Google Ads tjänster. Det är de sökträffar som kommer upp ovanför eller under de organiska träffar när du googlar. De som det står “Annons” framför. Sök är jättebra eftersom de som googlar på det som är relaterat till dina produkter/tjänster förmodligen är i ett läge där de vill köpa just det du säljer. Vilket kan öka konverteringsgraden rejält. Det är också bra eftersom det kan vara svårt att hamna högt på de organiska träffarna och gör man bra annonser så spelar det sällan roll att det står “Annons”. Det man dock bör tänka på är att det krävs en del löpande jobb för att få det lönsamt. Man behöver hela tiden jobba med A/B-tester av olika sökord och annonser, ha koll på söktermer och negativa sökord, optimera landningssidor, justera budstrategier osv. Allt för att få en högre placering, relevant trafik och billigare klick.
  2. En annan av Googles tjänster som blir allt större är Shopping. Något som är bäst lämpat för de som säljer produkter. Här jobbar man med en produktfeed. Google Shopping är de annonser som kommer upp som bilder när man googlar. Fördelen här att våra ögon vanligtvis dras till bilder före text, något som ökar chansen att folk klickar på den produkt som man säljer. Här krävs också att man optimerar löpande, framför allt produktfeeden och landningssidorna.
  3. Något som många missar men som kan vara riktigt framgångsrikt är Googles displaynätverk. Här kan du annonsera på olika sidor som är kopplat till deras nätverk, exempelvis hitta.se, allabolag.se, viivilla.se, allers.se osv. Du kan välja sidor och/eller rikta annonserna mot specifika målgrupper utifrån intressen, vad de tidigare har googlat på, du kan göra retargeting/remarketing på de som varit inne på din sida osv. Du kan jobba med allt från fasta banners till responsiva. Möjligheterna är oändliga!
  4. Du kanske vet att Google äger Youtube men du kanske inte vet att du kan annonsera på Youtube via Google Ads. Här kan du precis som i Googles övriga tjänster jobba med olika typer av målgrupper och även annonsera på utvalda Youtube-kanaler. Allt för att nå så relevanta personer som möjligt. Bäst är de filmer som är några få sekunder långa och som ger ett starkt intryck.

Ett fel många gör med Googles tjänster och annonsering på nätet överhuvudtaget är att man gör för breda målgrupper. Det gör att man vanligtvis bränner en massa onödiga pengar och det blir därmed svårt att få det lönsamt. Smalna ner och testa precis allt är mina tips!

Detta var alltså lite tips av mig om Googles tjänster. Vill du veta mer? Vill du ha hjälp att ta fram vad som passar ditt företag bäst? Kontakta mig på anna@digtory.se och/eller läs mer om hur vi jobbar.

Ha en fin vecka!
/Anna

Sprid ordet