Att skriva för sociala medier och webb

Idag tänkte jag ta upp det här med att skriva för sociala medier, vad bör man egentligen tänka på? Som du kanske redan vet och kan läsa om i förra inlägget, så jobbar vi dagligen med att skriva texter åt kunder i deras sociala medier. Det kan vara lätt att tro att det bara är att skriva ihop en text och slänga iväg inlägget men det ligger lite mer än så bakom.

Tips för att skriva för sociala medier:

Rikta dig mot målgruppen

Kan kännas uttjatat men du bör ha koll på din målgrupp och vem du skriver för. Du använder förmodligen inte samma ton om det är Lisa 18 eller Bengt 64 som är den person som vanligtvis köper dina produkter eller tjänster. Dessa personer går förmodligen igång på helt olika saker och du bör fundera vad som väcker intresset hos just din målgruppsperson.

Skapa en intressant text

Självklart är det ett måste att skapa en intressant text, annars vill ju ingen läsa eller hur? Du bör lägga det mest intressanta i början av texten så att du direkt fångar läsaren. I en blogg kan du sedan fylla på med mycket text men glöm inte att dela in i stycken, så att det blir mer lättläst och använd dig gärna av underrubriker (punktlistor är också något som fångar ögats intresse). När det kommer till Facebook däremot så bör texten vara lite kortare, helst bara några få meningar. Här gäller det att verkligen lyfta fram det väsentliga och direkt väcka intresse!

Se till att texten är enkel

Det kan kännas lockande att använda fina branschord för att visa expertis men dina kunder är inga experter inom ditt område och texten kan då bli trögläst. Håll det enkelt! Använd enkla ord och försök att inte gör det för invecklat. Ibland är det lätt att tro att texten blir för simpel eftersom man själv är så kunnig inom det man skriver men glöm de tankarna. Tänk att de flesta som läser är riktiga nybörjare!

Använd dig av bra rubriker

Att använda sig av bra och lockande rubriker är så klart också ett måste. Rubriken är det första man ser, är den inte intressant så lockar det inte någon att läsa vidare. Se gärna tidigare blogginlägg där jag ger tips om bra rubriker: digtory.se/65-bra-rubriker-till-dina-blogginlagg. Tänk på att inte heller överdriva rubriken för mycket, det finns inget värre än att se en spännande rubrik för att sedan inse att inlägget knappt handlade om det som rubriken sa.

Läs igenom texten noggrant

Snälla! Läs igenom texten noggrant! I mångas ögon så känns en felstavad och slarvig text väldigt oprofessionell. Känner läsaren så, då blir det knappast någon affär. Se till att det är flyt i texten, att orden är rättstavade, att grammatiken är rätt, att kommatecken och punkt är på rätt ställe osv.

Har du några frågor om att skriva för sociala medier så kan du kontakta mig på anna@digtory.se

Ha en fin dag!
/Anna

Sprid ordet