Så jobbar du framgångsrikt med storytelling

Storytelling är ett sätt att jobba med marknadsföringen i sitt företag. Vi människor gillar att bli berörda och känna saker, så därför brukar detta vara en framgångsrik marknadsföringsmetod.

Vad är storytelling?

Storytelling handlar om att måla. Du berättar om något med en målande beskrivning. Det kan vara historien bakom ditt företag (varför gör du/ni det som ni gör?), det kan vara en historia kring dina produkter/tjänster (finns det något speciellt med dem? Varför har du valt just dem?) eller en historia från en kund eller en anställd (varför har personen valt att vara kund hos just dig? Hur tycker han eller hon att det fungerar? Vad gillar den anställde med att jobba hos dig?).

Om du exempelvis har en verksamhet som folk kan besöka så kan du genom storytelling berätta hur det är att besöka dig. Beskriv hur det känns att komma till dig, vad ser man, vad känner man, vad doftar man osv. Du ska få personen att känna att han eller hon är där, vilket då förmodligen gör att han eller hon vill besöka dig. Storytelling blir som en del av Content Marketing, som handlar om att jobba med intressant och inspirerande innehåll i marknadsföringssyfte.

Hur gör man rent praktiskt?

Det finns olika sätt att jobba med denna typ av marknadsföring, du kan göra det både i textform, i film eller som ljudklipp. Du kan publicera på din hemsida under exempelvis “Om oss”, kan vara mycket trevligare än en stel text som man vanligtvis har. Du kan även lägga in en film där. Du kan använda storytelling i en blogg, här har du möjlighet att jobba med längre texter. Du kan publicera på Youtube, Facebook, Instagram eller andra sociala medier som du använder. Dock bör texten eller filmklippen vara något kortare på dessa medier. Vi människor gillar när det går snabbt att ta till sig när vi får upp något i våra sociala medier-flöden.

Vill du veta mer om storytelling eller vill du ha hjälp att skapa det för ditt företag? Kontakta oss!

Ha en fin dag!
/Anna

Sprid ordet