Sociala medier för Företag vs Privat

Vad är det egentligen för skillnad mellan sociala medier för företag och för privatpersoner? Det finns en del saker som kan vara bra att tänka på när man använder sociala medier i företaget men även sådant som kan vara bra att ha i åtanke när man är företagare och använder sociala medier privat. Jag vill också nämna att vissa av sakerna nödvändigtvis inte behöver vara rätt eller fel, det beror lite på vem du är, vad du vill och vilken bransch du är verksam inom. Dessutom pratar jag ur egen erfarenhet så kan säkert finnas olika åsikter.

Skillnaden mellan sociala medier för företag och privat

En av skillnaderna är att när du jobbar med sociala medier för företaget så får du gärna vara personlig (vilket är jättebra för att skapa en fin kontakt med följare och läsare) men du bör inte vara för privat. Privat blir det när du pratar eller lägger upp bilder på saker som har att göra med dig men som inte alls är relevant för ditt företag. Det kan exempelvis vara att du pratar om dina barn, om du nu inte har en verksamhet som exempelvis säljer barngrejer. Vi har en kund som säljer barnkläder, hon frågade oss om vi trodde det var ok att hon pratade om sin graviditet i sina kanaler. Eftersom hennes målgrupp har barn och förmodligen känner igen sig i det hon lägger upp, så kan det absolut fungera.

Privat vs Företag på Facebook

När det gäller Facebook så är det så klart väldigt bra att skapa en företagssida, där kan du lägga upp nyheter, dela med dig av roliga händelser, bakom kulissen-bilder och annat skoj. Något som många undrar är hur de ska hantera sina privata sida. Jag skulle säga att det är helt upp till dig! Du kan välja att hålla din privata sida helt privat och inte blanda in företaget eller så blandar du. Du kan lägger upp dina personliga åsikter och fundering, semesterbilder men också dela företagsrelaterade saker.

Jag vill dock ge en varning här! Börjar du blanda in företaget i din privata sida så bör du tänka efter lite extra noga när du lägger upp privata saker. Det kan ge negativ effekt till dig och ditt varumärke om du lägger allt för privata eller konstiga saker. Sådant som kan vara bra att undvika är:

  • Politik (Alla har så olika åsikter och du vinner inget med att börja hetsiga diskussioner på nätet)
  • Extrema åsikter (Skulle du ha några rasistiska, sexistiska eller liknade åsikter så behåll dem för dig själv och ta dig själv en stor funderare!)
  • För mycket gnäll och negativitet (Du måste absolut inte visa en rosaskimrande sida hela tiden men om du hela tiden gnäller och klagar på allt och alla, så blir det väldigt negativt)
  • Alldeles för privata saker (Folk kanske inte behöver veta att du och din sambo har bråkat för 711 gången, det finns en gräns här!!)

Det beror lite på vilken typ av verksamhet som du har men det kan oftast vara bra att blanda in företaget med din privata Facebook. Det är större chans att du får mer respons på din privata sida, åtminstone i början innan du fått så många följare på din företagssida. Det blir mer personligt på din privata sida och vi människor gillar oftast när det är lite mer personligt.

Vill du veta mer om sociala medier för företag och hur vi kan hjälpa dig/er? Tveka inte att kontakta mig på anna@digtory.se

God fortsättning!
/Anna

Sprid ordet