Vad är content marketing? Det är en fråga vi ofta får och därför något vi tänkte gå in på lite närmre i det här inlägget. Till skillnad från den vanliga typen av annonser där man uppmanar folk att köpa något på en gång, så bygger man med så kallad content marketing (innehållsmarknadsföring) en långsiktig och trygg relation med sin målgrupp.

Populär marknadsföring

Att content marketing har blivit så populärt har till stor del att göra med människors förändrade beteenden. Att vi “hänger” allt mer på nätet nu än för 15 år sedan är ju en självklar anledning till varför man överhuvudtaget bör satsa på digital marknadsföring snarare än print idag. Men även de allra senaste åren har beteendet ändrats. Vi människor har blivit så vana vid att stöta på reklam och annonser överallt på internet att många av oss nu omedvetet ignorerar att de ens finns.

Idag krävs det en hel del för att folk överhuvudtaget ska lägga märke till en annons på en hemsida eller gilla ett inlägg på Facebook. Dessa “köp här” och “köp nu” som tidigare fungerade mycket bra, är man idag ganska trött på. Vi vill veta VARFÖR vi ska köpa något, VARFÖR vi över huvud taget ska klicka på en länk. Här fungerar content marketing perfekt!

Vad är content marketing?

Så, vad är content marketing och varför fungerar det bättre idag än en vanlig “köp här” annons? Med hjälp utav content marketing så berättar vi för vår målgrupp varför de ska ens bry sig om att klicka på annonsen eller inlägget. Detta genom att ge målgruppen intressant innehåll som de gärna vill ta del av. Innehåll som är en lagom mix av utbildande, inspirerande och underhållande.

Utbildande, Inspirerande och underhållande

Så istället för att exempelvis endast visa en bild på din senaste produkt med texten “Nyhet! Köp här!” så ger du målgruppen något mer, något som kan engagera dem.  Exempel: “3 tips för att få ett perfekt resultat med nya XX”. Här väljer du att utbilda din målgrupp i hur de kan använda produkten samtidigt som du visar upp din senaste produktnyhet. Din målgrupp kommer att känna att detta inlägg ger dem något mer än bara en köplänk, vilket också ökar chansen till att fler klickar. Detta är alltså ett tips på hur man jobbar med “utbildande” innehåll. Inspirerande och underhållande innehåll är minst lika framgångsrikt.

Hoppas att du fått svar på frågan “vad är content marketing?”. Har du frågor och funderingar så är du välkommen att höra av dig till oss.

Ha det fint!

/ Martina

Sprid ordet