Vanligaste misstaget företagsbloggare gör

Fick en fråga häromdagen; vad är det vanligaste misstaget man gör som företagsbloggare? Jag behövde inte tänka särskilt länge för svaret är ganska självklart. Det är många företagare som börjar blogga för att de har hört och/eller sett att det är väldigt kraftfullt sätt att nå ut med sitt varumärke, visa sin expertis och få fler kunder. Genomåren har jag undersökt hur bloggandet ser ut hos företag och det är en märkbar skillnad mellan mer och mindre framgångsrika företag. Många framgångsrika företag använder bloggverktyget på ett ypperligt sätt, samtidigt som många andra saknar blogg eller har en som inte är speciellt aktiv. Man kan tro att det handlar om resurser men faktum är att bloggandet är bland de marknadsföringssätt som både ger mycket samtidigt som det är kostnadseffektivt och tidseffektivt om man gör det på rätt sätt.

Det vanligaste misstaget man oftast gör som företagsbloggare är att man startar en blogg och förmodligen tänker ”Nu jäklar ska vi blogga!”, man kommer igång bra men efter några veckor så dör bloggen ut. Vad beror det på? Som det mesta vi människor tar för oss så är vi grymt taggade i början men det svalnar fort av. Motivationen vi hade i början dör ut. Vi som inte är några direkt träningsfreak känner igen oss, vi vet att vi borde ta tag i träningen och lyckas få tummen ur. Vi är taggade i början och kör ut hårt första veckan, det håller i sig några veckor men sedan slutar vi helt.

Håll motivationen vid liv som företagsbloggare

Det bästa sättet för att hålla motivationen vid liv är dels att göra det roligt och dels göra det effektivt, så att det inte blir trögjobbat. Man tröttnar snabbt om man hela tiden känner pressen att man måste blogga och när man väl sätter sig ner för att ta tag i det så har man ingen aning vad man ska blogga om.

Det du behöver göra är att skaffa dig en strategi och en plan för vad du ska blogga om, hur ofta och när. Denna plan kan du göra för exempelvis 6 månader framåt. Att lägga några timmar var 6:e månad är inte så tidskrävande. Kolla gärna in vårt blogginlägg som handlar om sociala medier strategier.

Säg att du exempelvis bestämmer dig för att blogga en gång per vecka, då blir det ca 4 gånger per månad. Om du vill kan du då sätta dig ner en måndagseftermiddag eller när du känner dig lite extra kreativ och gör dessa 4 inlägg efter planen som du har gjort. Sedan tidsinställer du dem framåt i tiden och du behöver inte tänka på bloggen alls resten av månaden om du inte vill (självklart kan det vara bra att dela dina inlägg och marknadsföra dem när de har publicerats).

Om du ändå tycker detta känns svårt eller krångligt så kan vi hjälpa dig att göra en strategi/plan för 6 månader, så kan du själv bara följa denna plan. Tycker du även det är svårt att få till bra inlägg eller känner du att du ändå inte hinner så kan vi även skriva dina inlägg, fixa med bilder och publicera åt dig.

Lycka till!

/Anna

Sprid ordet